02.11.2020 120 rokov múzejníctva v Banskej Štiavnici, XI.

Zbierkový fond umelecká história, tvorí 4 872 zbierkových predmetov výtvarnej povahy /maľba, plastika, kresba, grafika, architektonické články, užité remeslo/. Tieto sú cennými dokladmi umelecko – historického vývoja Banskej Štiavnice a boli  jedným z dôvodov jej zapísania na Listinu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

Zbierkový fond umelecká história, tvorí 4 872 zbierkových predmetov výtvarnej povahy /maľba, plastika, kresba, grafika, architektonické články, užité remeslo/. Tieto sú cennými dokladmi umelecko – historického vývoja Banskej Štiavnice a boli  jedným z dôvodov jej zapísania na Listinu svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.  Nachádzajú sa v ňom jedinečné diela z obdobia 13. – 20. storočia, z ktorých mnohé patria k vrcholom európskeho umenia – neskorogotické plastiky Majstra M.S. Svätá Barbora a Svätá Katarína, neskorogotické tabuľové maľby, diela barokových majstrov A. Schmidta a D.I. Stanettiho, unikátna kolekcia portrétov komorných grófov, strelecké terče, vrcholné diela Jozefa Kollára a Edmunda Gwerka, ale aj kolekcie historických vedút a grafík.

     V rámci zbierok SBM má umelecká história najcennejšie a aj významnejšie zbierkové predmety  v kontexte celého múzea, dokumentujúce jedinečnú históriu umenia banských miest na Slovensku a hlavne Banskej Štiavnice.

          Jadro zbierkového fondu umelecká história sa začalo sústreďovať od 1901 v Mestskom múzeu, ďalšia jeho časť od roku 1927 v Štátnom banskom múzeu Dionýza Štúra v Banskej Štiavnici. V Slovenskom banskom múzeu je od roku 1964. V súčasnosti fond umelecká história spravuje Galéria Jozefa Kollára /oddelenie Slovenského banského múzea/. Prevažná časť fondu je uložená v depozitároch galérie, kde je aj deponovaných 2 114 zbierkových predmetov z majetku Mesta Banská Štiavnica.

     Vo fonde umelecká história sú zastúpené zbierkové predmety od románskeho, neskorogotického, barokového umenia, umenie 18. storočia, 19. storočia, 20. storočia a súčasné umenie.

     Štruktúra umeleckej histórie:

Maľbasakrálna, portrétna (portrét kráľovský šľachtický, meštiansky, cirkevný, komorský), s krajinnou tematikounávrhy slavobrán od A. Schmita.

Grafické listy sú zastúpené - portrétnou grafikou ( portrét kráľovský, šľachtický, meštiansky, cirkevný), baníckou tematikou, veduty (pohľady na Banskú Štiavnicu a okolie, Kremnica, Banská Bystrica, zahraničné mestá), valetánske hárky akademikov, plagáty z výstav a výročné. Patrí sem aj grafika s tureckou tematikou (veduty miest s protitureckým opevnením na Slovensku).

Plastika - predmety kamenné (sakrálne, architektonické fragmenty, epitafy, reliéfy), drevené (sakrálne, banícke, svietniky, oltárna architektúra, busty), kovové (sakrálne, banícke, busty svietniky, ťažítka prstene, pokále, kartuše, reliéfy), sadrové (busty, postavy, modely).

 Náhrobíky kamenné a liatinové.

Fond obsahuje aj drevené strelecké terče maľované a s litografiou, súčasti oltárnej architektúry (tabernákulá, reliéfne  rámy, svietniky, skrinky, fragmenty z oltára, menza, relikviáre, cancella, lustre), užité remeslo sa člení nasledovne: keramika (holby, hrnčeky, misy, krčahy, umývadlá, kávové servisy, vázy, taniere, krígle, džbány, mydelničky), sklo - porcelán (džbány, poháre, vázy, fľaše,  kávové servisy, šálky, hrnčeky, stolové dekorácie, taniere), zlatníctvo-šperkárstvo (brože, gombíky, prstene, brko, spony, kladivo, retiazka na hodiny, medailón, nádoby, cimbórium, príbor, insígnie, ihlice), alpaka (servis na kompót, servis na likér, košíky, príbory, čajová súprava), umelecký nábytok  (truhlice drevené, skrine, tabernákulum, stoly, stoličky, lavica, príborníky, písací stojan, taburet, sedacia súprava čalúnená, pohovky).

     S Banskou Štiavnicou a jej okolím prepojili časť života Jaroslav Augusta, Edmund Gwerk, Jozef Kollár a J. V. Pituk.  Maliari sa svojím výtvarným dielom podieľali na vývoji slovenského výtvarného umenia. Vo fonde zastupujú obdobie 20. storočia svojimi dielami a pozostalosťou.

       Novodobé výtvarné dejiny banskoštiavnického regiónu  dokumentujú: Sergej Protopopov, Gustáv Gerö, Anton Drexler, ktorý sa venoval komornej i monumentálnej sochárskej a medailérskej tvorbe. V zbierkach galérie sa nachádzajú jeho busty významných osobností banskej vedy a techniky, profesorov Baníckej akadémie.

V okolí Banskej Štiavnice sa narodili a žili aj ďalší umelci: Stanislav Koreň, Pavol Binder, Terézia Kružlicová. V meste študovali sochári Anton Čutek, Klára Pataki, grafička Naďa Rappensbergerová, ktorých tvorba tvorí súčasť fondu umeleckej histórie.

     Špecifickým fenoménom Banskej Štiavnice je banícke insitné umenie zastúpené insitnými maliarmi- Ing. Jozefom Lackovičom, ktorý sa programovo vo svojej tvorbe venoval najskôr vinohradníckej tematike, ale aj baníckej a baníckemu folklóru, ako aj  lesníckym či poľovníckym námetom a MUDr. Júliusom Považanom,  ktorý  pôsobil dlhé roky ako detský lekár v Banskej Štiavnici a vo svojej maľbe čerpá z bohatej histórie i vlastnej fantázie, postavy na obrazoch sú zasadené do baníckeho prostredia.

     Súčasné výtvarné umenie vo fonde prezentujú umelci žijúci a pôsobiaci v v Banskej Štiavnici, s ich tvorbou zameranou na Banskú Štiavnicu a baníctvo ako napr. Vladimír Oravec, keramikár. Venuje sa komornej i monumentálnej keramickej tvorbe. V nej čerpá z histórie a baníctva, ktoré špecifickým spôsobom pretavuje do originálnej výpovede. Marián Ruman, venuje sa voľnej tvorbe v oblasti kresby, maľby, maľby v architektúre.  Do fondu boli získané aj výtvarné diela súčasných umelcov, ktorí vystavovali svoju tvorbu v galérii, alebo boli súčasťou výstav, ktoré sa realizujú v galérii ako napr.: Trienále drobnej plastiky a kresby.

     Vzhľadom na rôznorodý a vzácny fond sa podieľame aj na výstavách realizovanými inými galériami a múzeami v rámci Slovenska a aj medzinárodne.

Článok môžete komentovať ...